Cover Image
close this bookՏերտերյան Արսեն Հարությունի (1882-1953)
View the documentԱ. Հ. ՏԵՐՏԵՐՅԱՆԻ ԿՅԱՆՔԻ ԵՎ ԳՈՐԾՈՒՆԵՈՒԹՅԱՆ ՀԻՄՆԱԿԱՆ ՏԱՐԵԹՎԵՐԸ
View the documentԱ. Հ. ՏԵՐՏԵՐՅԱՆԻ ԳԻՏԱԿԱՆ, ԳԻՏԱԿԱԶՄԱԿԵՐՊԱԿԱՆ ԵՎ ՄԱՆԿԱՎԱՐԺԱԿԱՆ ԳՈՐԾՈՒՆԵՈՒԹՅԱՆ ՀԱՄԱՌՈՏ ԱԿՆԱՐԿ
Open this folder and view contentsՄԱՏԵՆԱԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆ

Հայ գրականագիտության զարգացման ճանապարհին և բարձրագույն կրթության ասպարեզում ակադեմիկոս Արսեն Հարությունի Տերտերյանը բացառիկ դեր է խաղացել:
Նա ծնվել է Լեռնային Ղարաբաղի Շուշիքենդ գյուղում / Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության Շուշի քաղաք/, 1882 թվականի դեկտեմբերի 22-ին: Նախնական կրթությունը նա ստացել է գյուղի ծխական դպրոցում, ավարտելով դպրոցը` ընդունվել է Շուշիի հոգևոր սեմինարիան, այնուհետև` Էջմիածնի Գևորգյան ճեմարանը: Մեծ հաջողությամբ ավարտելով ճեմարանը` Ա. Տերտերյանը 1905-1907 թթ. Շուշիի հոգևոր սեմինարիայում և 1909-1920 թթ. Երևանի թեմական դպրոցում դասավանդում է գրականության պատմություն և գրականության տեսություն: 1907-1909 թթ. նա մեկնում է Պետերբուրգ, ընդունվում հոգենյարդաբանական ինստիտուտ, բայց հիվանդության պատճառով ընդհատում է ուսումնառությունը, վերադառնում է Հայաստան և շարունակում մանկավարժական աշխատանքը:
1920 թ. վերջերից Ա. Տերտերյանը Երևանի համալսարանում հայ գրականություն է դասավանդում, իսկ 1929 թվականից նա նշանակվում է հայ գրականության պատմության ամբիոնի վարիչ:
Արսեն Տերտերյանի անվան հետ են կապված համալսարանական գրական կյանքի ավելի քան երեսուն տարիները: Օժտված լինելով ստեղծագործական եռանդով, կյանքի ու գրականության ներքին կապի խոր և նուրբ զգացողությամբ` նա կարողացել է ստեղծել լուրջ գրականագիտական դպրոց, մշակել գրական ճաշակ ու աշխարհայացք:
Գրականագետի առաջին գրքերում նկատելի են թեմատիկ սահմանափակումները, կերպարների նույնականացումը, գրական ժանրերի խիստ տարաբաժանումը, քաղաքացիական պաթոսի օտարումը քնարերգությունից և այլն: Միաժամանակ, Ա. Տերտերյանը նպատակասլաց կռիվ է մղում պահպանողական և լիբերալ քննադատության որոշ սահմանափակումների դեմ, հակադրվում արվեստի յուրահատկության անտեսման փաստերին և զուտ հրապարակախոսության դիրքերից ժամանակի իսկական արվեստագետներին նսեմացնելու երևույթներին: Տեսական լայն հետաքրքրություններ ունեցող գրականագետը աչքի է ընկնում իբրև քննադատ, ստեղծում է հրաշալի էջեր Դուրյանի, Մեծարենցի, Տերյանի քնարերգության, Նար-Դոսի երկերի հոգեբանական տարերքի, Մուրացանի ռոմանտիզմի, Թումանյանի պոեզիայի փիլիսոփայական շերտերի մասին, տեսնում նոր շրջանի գրողների առաջընթացը` հրապարակախոսությունից դեպի տիպականացումը և հոգեբանական քննությունը:
Արսեն Տերտերյանը հայ դեմոկրատական գրական երիտասարդության ակնառու դեմքերից էր: Այդ սերնդի մարդիկ լավ էին հասկանում, որ ազգային կյանքը չի կարող մնալ հին շրջանակների մեջ, այն մշտապես զարգացում է ապրում: Տերտերյանն իր մեջ հիանալիորեն զուգակցում էր տեսաբանի, քննադատի և գրականության պատմաբանի ձիրքերը, հետագայում իր ստեղծագործական կյանքի մի նշանակալից մասը նվիրում է հայ գրականության գիտական պատմության ստեղծմանը: Դժվար որոնումները ու տենդագին աշխատանքը նրան տանում են դեպի ճշմարիտ գիտություն: Արտասովոր ոգևորությամբ և շիկացումով նա գրում է իր լավագույն երկերը: Լույս են տեսնում «Միքայել Նալբանդյանի էսթետիկան», «Հակոբ Պարոնյանի գեղագիտական հայացքները» իրենց տեսակի մեջ շատ կարևոր երկերը: Տերտերյանի երկերում ուրվագծվում են նաև հայկական ռոմանտիզմի պատմությունը և պատմավեպի անցած ճանապարհը: Այդ բնագավառում առանձնապես էական դեր խաղաց «Աբովյանի ստեղծագործությունը» արժեքավոր աշխատությունը: Տերտերյանը խորությամբ բնութագրում է Աբովյանի դարաշրջանը, գրական-քաղաքական մթնոլորտը և գրողի դեմոկրատական հայացքների կենսական ակունքները:
Արսեն Տերտերյանի գիտական և մանկավարժական վաստակը բարձր է գնահատվել. 1940 թ. առանց ատենախոսության պաշտպանության նրան շնորհվել է բանասիրական գիտությունների դոկտորի գիտական աստիճան և գիտության վաստակավոր գործչի պատվավոր կոչում: 1943 թ. նա ընտրվում է ՀՍՍՀ ԳԱ հիմնադիր անդամների կազմում:
Գրականագետի ստեղծագործական հայտնագործումները նոր ուժով են շարունակվում Հայրենական պատերազմի տարիներին: Նա բացահայտում է հայ գրականության հայրենասիրական հզոր ոգին: «Ալիշանը և հայրենասիրությունը», «Հայրենասեր կինը Ծերենցի վեպերում», «Սունդուկյանը և ժողովուրդների բարեկամությունը», «Թումանյանի հայրենասիրական պոեզիան», երկեր, որոնք ապացույցն են գրականագետի քաղաքացիական բարձր ոգու: Այս երկերում Տերտերյանը նորովի է գնահատում արևելահայ և արևմտահայ գրականության հարուստ բովանդակությունը: Նա ուներ գրական երևույթների և փաստերի խոր իմացություն, հրաշալի գիտեր հայ գրականության երկու հատվածների պատմական ընթացքը, օժտված էր արտասովոր հիշողությամբ և փաստերը զուգորդելու մեծ կարողությամբ: Այս ամենի շնորհիվ նա ստեղծում էր հայ նոր գրականության զարգացման համայնապատկերը, հավասար ուշադրությամբ քննում երկու հատվածների նշանակալից երկերը:
Մերժելով բոլոր տեսակի չափազանցություններն ու ձախությունները` տաղանդավոր գրականագետը պատմական ընթացքի լույսի տակ գնահատում է Հակոբ Պարոնյանի, Երվանդ Օտյանի, Գրիգոր Զոհրապի, Ղևոնդ Ալիշանի, Ծերենցի երկերը, համալսարանում ևս ստեղծում է և մեծ հաջողությամբ կարդում «19-րդ դարի վերջի և 20-րդ դարի սկզբի արևմտահայ գրականության» դասընթացը:
Շատ կարևոր էին նաև հետպատերազմյան շրջանում գրված մի շարք աշխատություններ` նվիրված հայ խոշոր ռեալիստների ստեղծագործությանը: Նկատի ունենք «Շիրվանզադեի տիպերի հանրագիտարանը», «Պերճ Պռոշյան» ծավալուն երկերը և «Զոհրապի արվեստը» աշխատությունը, Նար-Դոսին նվիրված ուշագրավ գործերը: Այսպիսով` Ա. Տերտերյանը վիթխարի աշխատանք է կատարել ոչ միայն հայ ռոմանտիզմի, երգիծանքի և գեղագիտության, այլ նաև ռեալիզմի գիտական պատմության ստեղծման ճանապարհին: Նա քննել է ռեալիզմի թեմատիկ հարստությունը, տիպական արվեստը, հոգեբանական և հասարակական տարերքը, պոետիկան, ազգային և համաշխարհային չափանիշները:
Խոշոր ռեալիստների գործերը քննելիս` նա հերքել է ռեալիզմի հոգեբանական արժեքը թերագնահատելու հին ու նոր միտումները, ցույց է տվել այդ ուղղության ուղղորդող ազդեցությունը մարդու ներաշխարհի և իդեալներն արտացոլելու ասպարեզում:
Տերտերյանը հիմք է դրել նաև գրական առնչությունների, ժողովուրդների գրական-մշակութային կապերի պատմությանը: Պատերազմի տարիներին լույս տեսան «Վալերի Բրյուսովը և հայ կուլտուրան», «Ռուս մեծ առակախոս բանաստեղծը», «Կռիլովը հայ գրականության մեջ» աշխատությունները: Պատերազմից հետո նա հրատարակեց «Վ.Գ. Բելինսկին և հայ գրականությունը» ուսումնասիրությունը և «Վ.Գ. Բելինսկի» ծավալուն մենագրությունը:
Արսեն Տերտերյանը հարստացնում և ամբողջացնում էր իր մեծ ժառանգությունը:
Երախտագետ աշակերտների և հետնորդների համար Արսեն Տերտերյանը մնում է որպես խոշոր գիտնական ու բարոյական մեծություն, որպես մարդ` անբասիր ու անաղարտ: