SUPPRESSING REPORTS OF WRONG-
DOING,
Turkish Government Said to be Ex-
ercising Careful Censorship.

Reports received py members of the
8yrian colony in this city show that a
Very uncertain condition of affairs exists
in the Lebanon, ang that the Turkish Gov-
ernment js exercising a very strict censor-
#biD. 50 8s to prevent all palitical news



from reaching the outside world. All let-
ters have to be taken open to the Post-
masters, who are authorized to read them,
and decline to forward them if they judge
that the missives contain anything deroga-
tory to the Government, :

An instance is given of a cousin of the
Right Rev. Jarajiri, a Maronite Bishop in
the Lebanon, who lives in the town of
Btedin. He had occasion to g0 to Zahle,
and on the way encountered two highway-
men, from whom he managed to escape.
On arriving at Zahle he told his experiences
to a friend. He was overheard by a spy,
and the local authorities reported to Naum
Pasha, the Governor General of the Leban-

on, that the man had complained about the
insecurity of the roads, and was trying to
slander the Administratlon. Naum Pasha
thereupon had the man arrested and
brought back to Btedin, where he was
thrust intc prison. The Bishop heard of
this, and wrote to the Governor, asking
him to release his cousin, as he had not
done anything wrong. The Governor re-
fused, and the Bishop sent him another
letter. Then the man was released,

Reports have also been received about
the suppression of the Arabic paper Kashf
el Nukab, in Paris, through the influence
of the Turkish Government. The editor of
this paper was the Prince Ameen Araslan,
the hero of a romantic love affair which
was recently published in THE TIMES.
Prince Ameen vigorously attacked the Turk-
ish Government in his paper, and the Sul-
tan, it is said, asked the French Govern-
ment, as a personal favor, to suppress his
Paper, which was done;

Still a third report comes from Egypt
about the efforts to control antagonistic
editors, when it cannot suppress their news-
ga&)ers. The Rev. Louis Sabanjee edited The

idah—The Echo—in London, and sharply
criticised the Turkish Government. The
‘Turkish authorities invited Mr, Sabanjee
to Constantinople, where he was given a
lucrative place, and so discontinued pub-
lication of The Sidah. Mr. Sabanjee has a
friend in Cairo, Egypt, by the name of
Najeeb Shawish, who edited The Nibras—
Lighthouse—an anti-Turkish Government

aper, in that city. Mr. Sabanjee pursuaded

im to suspend his paper and come to Con-
stantinople, After a conference, Shawish
and amother man by the name of Shmeyil
were sent back to Cairo, where they started
an Administration paper called The Nahlé—
The Bee—subsidized by the Turkish Gov-
ernment.




	Times 8.pdf
	Times 9.pdf

